قلمستان

ساخت وبلاگ

توری گابیون نوعی از توری محسوب می‌شود که  مانند جعبه و یا قفسی از جنس فلز می‌باشد. این سازه بسیار منعطف بوده و به سادگی می‌توان شکل آن را تغییر داد. رول های گابیون در ابعاد مختلفی تولید می‌شوند. در حقیقت سایز دقیق آن‌ها بستگی به سفارش مشتری دارد. حصارهای گابیون در دو نوع فلزی و بدون روکش  تولید می‌شوند. در نوع دوم رشته‌های فلزی به کار رفته در فنس، توسط روکش گالوانیزه، به طور کامل پوشیده شده‌اند. البته نوع بدون روکش رواج بیشتری داشته و میزان تقاضا آن نیز بالا تر می‌باشد. از نظر ظاهری به توری‌های مرغی شبیه بوده اما نسبت به آن‌ها، مقاومت و استحکام بیشتری دارند. از همین رو به میزان زیادی در برابر وضعیت جوی مختلف و همچنین گرد و غبار و فرسایش، مقاومت دارند.

 

معرفی کاربرد توری گابیون

معمولا در پشت این حصارها، سنگ های مختلفی چیده می‌شوند. یکی از اصلیترین کاربردهای این محصول بر خلاف توری های دیگر مانند توری حصاری ، جهت جلوگیری از ورود سیلاب به یک منطقه و تخریب آن می‌باشد. هنگامی که سنگها در پشت این سازه‌های فلزی قرار می‌گیرند، از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار می‌شوند. به همین دلیل در مناطقی که به خاطر بارش زیاد، سیل خیز و پر خطر به حساب می‌آیند، معمولا از این سازه به عنوان سد دفاعی استفاده می‌شود. در عین حال جریان آب طبیعی ( بدون فشار )، می‌تواند به سادگی از بین منافذ فنس و فاصله ایجاد شده بین سنگ ها، عبور کند ( جلوگیری از تجمع آب طبیعی ).

در حقیقت توری گابیون همانند سدهای بتنی مانع جریان آب نمی‌شود؛ بلکه در هنگام وقوع سیل از شدت بالای جریان آب  کاسته و اجازه نمی‌دهد که مناطق با ورود جریان پرفشار آب، آسیب‌های جدی ببینند. به همین دلیل بسیاری از افراد استفاده از این سازه‌های فلزی را به سدهای بتنی و سایر دیوارهای دفاعی ، ترجیح می‌دهند. مورد استفاده دیگر توری گابیون، مثل توری پرسی جهت حصار کشی و مرزبندی می‌باشد. با نصب این فنس در اطراف منطقه مورد نظر، مرز آن به طور دقیق مشخص می‌شود. علاوه بر موارد ذکر شده، نصب چنین سدی می‌تواند از فرسایش زمین و آسیب رسیدن به محیط زیست نیز به میزان قابل توجهی جلوگیری کند.

 

معایب توری گابیون کدام است؟

برخی از ویژگی‌های مربوط به این فنس، باعث شده‌اند تا معایبی در رابطه با آن به وجود بیاید. در زیر به 5 مورد از اصلیترین آن‌ها اشاره شده است:

_ شاید بتوان گفت که یکی از بزرگترین معایب این توری که توری جوشی نیز به همین شکل است ، فضای نسبتا زیادی است که باید به آن اختصاص داد. به دلیل این که در اکثر شرایط، پشت این حصار فلزی را با سنگ پر می‌کنند، فضای زیادی را اشغال می‌کند. به همین دلیل در مکان‌هایی که فضای کافی نداشته باشند، نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

_ از دیگر معایب این سازه‌های فلزی، می‌توان به ظاهر آن اشاره کرد. به طور کلی گابیون ویژگی ظاهری خاصی نداشته و به دلیل وجود سنگ، بر خلاف سایر انواع فنس آراسته و جذاب به نظر نمی‌آید. در نتیجه برخی از افراد ترجیح می‌دهند از توری‌های دیگری در مکان‌های مورد نظر خود استفاده کنند.

_ منافذ موجود در آن‌ها، می‌بایست توسط مواد مخصوص و ویژه‌ای پر شود. درصورتی که جنس این مواد به اندازه کافی مرغوب نبوده و یا منافذ به درستی پر نشوند، راه برای نفوذ انواع حشرات و جانوران باز خواهد شد. حتی گاهی بعضی از حیوان‌ها و خزنده‌های کوچک نظیر موش، سمور، و ... در صورت وجود فواصل زیاد بین چشمه‌های فنس، می‌توانند به سادگی از آن عبور کنند.

_ پروسه  نصب حصارهای گابیون کار سادهای نیست و هرکسی نمی‌تواند آن را انجام دهد. به طور کلی در بیشتر مواقع جهت نصب آن، می‌بایست از نیروهای متخصص و افراد حرفه‌ای کمک گرفته شود.

_ سنگ‌هایی که برای پشت این حصار انتخاب می‌شوند، در صورتی که به منظور جلوگیری از سیل باشند، باید در ابعاد ریز و درشت تهیه شوند. سنگ های یک اندازه تاثیر زیادی در جلوگیری از فشار شدید آب نخواهند داشت. از همینرو انتخاب سنگهای نامناسب می‌تواند تاثیر مخربی داشته باشد. سنگ های یک اندازه معمولا صرفا جهت مرزبندی و حصارکشی  ساده انتخاب می‌شوند.

 

مزایای توری گابیون کدام است؟

در کنار معایب ذکر شده، می‌توان به برخی از مزیتهای مهم این سازه نیز اشاره کرد:

_ به دلیل استقامت و مقاومت بالایی که دارد، می‌توان حجم زیادی از سنگ را پشت آن نگه داشت؛ بدون آن که به فنس فشاری وارد شده و یا باعث تخریب و فرسایش آن شود.

_ این حصار با وجود مزیت‌های زیادی که دارد، از قیمت مناسب و مقرون به صرفه ای برخوردار می‌باشد. این فاکتور باعث شده تا بسیاری از افراد، توری گابیون را به سایر توری‌های دیگر ترجیح دهند.

_ علاوه بر جلوگیری از فشار شدید آب و کاهش شدت جریان، در بسیاری از صنایع و مناطق دیگر نیز از این سازه استفاده می‌شود.

_ علاوه بر سنگ از مصالح دیگری نیز می‌توان در پشت این حصار استفاده کرد تا آراستگی ظاهری به دست آورد. از جمله این مصالح می‌توان به آجر، چوب، شیشه‌های رنگی، و ... اشاره کرد.

 

معرفی انواع توری گابیون

این حصار انواع مختلفی داشته که هرکدام از آن‌ها ویژگی و مشخصات مربوط به خود را دارا می‌باشند. در ادامه به معرفی هرکدام از آن‌ها  پرداخته شدهاست:

_ زینتی و تزئینی: از این نوع حصار برای اهداف مربوط به دکوراسیون و زیبایی استفاده می‌شود. هم در محیط  داخل و هم خارج، می‌توان از این فنس استفاده کرد. فضای خالی بین سنگ ها را می‌توان با پوشش گیاهی پر کرد  تا زیبایی آن چند برابر شود.

_ سبدی: همانطور که از نامش نیز مشخص است، به شکل سبدی بزرگ می‌باشد. این ویژگی باعث شده تا بتوان به سادگی، سنگدها را درون آن قرار داد. از این نوع گابیون بیشتر در مکان‌هایی نظیر راه آهن و یا بزرگراه  استفاده می‌شود. هزینه آن نیز مناسب و مقرون به صرفه بوده؛ در نتیجه اکثر صنایع این نوع حصار را تهیه می‌کنند.

_ سنگی کیسه‌ای:  این دسته شبیه به نوعی بالشتک بوده و از قدرت انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار می‌باشند. مورد اصلی استفاده آن‌ها، بیشتر در کارهای هیدرولیکی است.

_ مش:  این نوع گابیون نسبت به سایر دیگر آن، از مقاومت و استحکام بسیار بالایی  برخوردار می‌باشد. به همین دلیل بیشتر در پیچ و خم‌های تند و شیبدار کوهستانی و جاده‌ها از آن استفاده می‌شود . همچنین در جاده‌هایی که خطر سقوط و ریزش سنگ وجود داشته باشد، گابیون مش مناسبترین گزینه به حساب می‌آید.

منبع مقاله: صنایع مفتولی تورگستر

قلمستان...
ما را در سایت قلمستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : Alexander Doma doma بازدید : 60 تاريخ : دوشنبه 2 آبان 1401 ساعت: 19:29